AUTOMATGEAR | KODE78

Lidt fakta om kørekortforløb med automatgear!

Det er I dag muligt for førstegangserhververe, at tage kørekort og gennemføre forløbet i en automatgear bil. Når man vælger denne løsning, vil kørekortet blive påført en kode “kode78”, som betyder at kørekortet er begrænset til kørsel med en automatgear bil.

Denne begrænsning betyder at man ikke har et kørekort til manueltgear biler, og man må derfor ikke sætte sig bag rattet i en bil med manueltgear.

MEN bare rolig! Du har mulighed for at ophæve begrænsningen (kode78), ved at tage til ny praktisk køreprøve, hvor du viser at du kan betjene og køre bil med manueltgear. Når du består denne får du et kørekort, som også giver tilladelse til at køre bil med manueltgear.

Der kan være mange grunde til, at nye elever vælger denne løsning.

Det kan f.eks. være på grund af:

1) Angst for at køre bil, og tendens til nemt at blive stresset. Kørsel i en bil med automatgear kan være mere overskueligt for mange elever, idet der ikke er en kobling eller gearskift man skal forholde sig til og betjene. Dette kan give mere ro på, og dæmpe angst og stress i læringsprocessen.

2) Nogle handicap eller sygdomme kan medføre at betjening af en manueltgear bil bliver udfordrende. I disse tilfælde giver det super god mening med kørekort til automatgear.

Andre faktorer der også kan spille ind i overvejelserne om hvilket type kørekort man skal tage, kan være:

1) Spørgsmålet om hvorvidt man gider at køre i en manueltgear bil. Nogen mennesker mener, at livet er for kort til kørsel med manueltgear.

2) Derudover er den samfundsmæssige udvikling er på vej mod el-biler, og derfor sælges der i øjeblikket færre og færre biler med manueltgear, da el-biler er med automatgear.

Det er dog vigtigt at understrege, at “kode78” kun gælder førstegangserhververe.

Hvis man allerede har haft et kørekort til manueltgear, og skal til kontrolerende køreprøve for at generhverve sit kørekort efter en frakendelse (betinget-/ubetinget frakendelse eller kørselsforbud), og i denne forbindelse ønsker at tage den kontrolerende køreprøve med automatgear, så giver det ikke “kode78” begrænsningen. Dette vil sige at efter generhvervelsen og bestået kontrollerende køreprøve må man således køre alle typer biler – både manueltgear og automatgear biler.

ALM. LOVPAKKE

Pris: kr 14.000,00*